måndag 14 januari 2013

Bakdag

Lördag hade jag bakdag. Jag började fredag kväll med att göra kalljästa frukostbullar som på lördag morgon bara gräddades och serverades varma till frukosten. Sedan gjorde jag en sats grahamsbullar och en sats ost-och skinkgifflar. Jag körde med tidsoptimering så medan grahamsbullarna jäste städade jag i hundhuset och medan gifflarna jäste dammsög jag bilen så jag var klar med allt till lunch.

Ost-och skinkgifflar ca 24st

50g smör
50g jäst
3dl mjölk
2dl vatten
1tsk salt
1msk socker
2ägg
8-9dl mjöl

Fyllning: Ost och skinka ca 24 skivor av varje

Pensling:1 uppvispat ägg + sesamfrön

Gör så här:Smält smöret och tillsätt vätskan, värm till 37grader. Smula jästen i en bunke och lös den i vätskan tillsätt uppvispat ägg och salt, socker. Rör i mjölet tills degen släpper bunken. Låt jäsa ca 30-40min.
Sätt ugnen på 225grader och baka ut degen enligt anvisning. Låt jäsa 20 min. Pensla med ägg och strö på sesamfrön. Grädda 10-12 min.Låt svalna på galler under duk.

Dela degen i två bitar och kavla ut varje bit till rund platta

Dela varje i 12 snibbar

lägg en skiva skinka och en skiva ost på varje snibb och rulla från den breda änden mot den smala
Låt jäsa. sedan pensla med ägg och strö på sesamfrön
Grädda
Klart! Vi åt soppa till lunch med nybakade gifflar, gott!






1 kommentar: