torsdag 16 juli 2015

God vinbärskaka...


...bakade jag idag. Jag har köpt en vinbärsbuske på stam som växer i min rabatt och idag var det dags för skörd. Jag brukar styckfrysa vinbär på klase då de håller sig så fina när man tinar dem till skillnad från många andra bär som blir blöta. Då har man dekoration till hösten och vinterns desserter eller som de är i en drink istället för en isbit.
Allt frös jag inte utan bakade också en vinbärskaka



Vinbärskaka

200g smör
6dl socker
6dl mjöl
4 ägg
1 tsk vaniljsocker
2,5dl röda vinbär
Lite pärlsocker

Gör så här:
Sätt ugnen på 175grader och klä en långpanna med bakplåtspapper, Smält smöret i en vid kastrull och tillsätt allt utom vinbär och pärlsockret, rör kraftigt tills det blivit en slät smet. Häll upp smeten i långpannan och fördela vinbären över smeten. Strö till sist pärlsocker över och grädda kakan ca 20 minuter. Färgen ska vara gyllenbrun och kakan ska vara lite kladdig . Låt svalna och skär i rutor.



 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar