måndag 13 december 2010

Julförberedelserna fortsätter.....

Idag har jag min ljuvliga lediga måndag, är inte helt ensam hemma då sonen har fått körtelfeber och tillbringar sin dag nerbäddad i sin säng. Jag ska greja lite och idag står det godis och köttbullar på dagordningen.


Gissa vad detta ska bli?











Detta är ett recept från Nigella som jag ändrat lite. Nigella använder pistagenötter men det går bra med vilka nötter som helst, här blev det hasselnötter. Det som är så bra med detta recept är att det tar tre minuter att göra.

Nigellas Chokladfudge
Ca 50st
200g mörk choklad
100g ljus choklad
1 brk sötad kondenserad mjölk
1dl grov hackade nötter
30g smör

Gör så här:
Hacka chokladen och häll den tillsammans med den kondenserade mjölken i en kastrull och smält ihop på svag värme. När allt smält samman rör i smöret, lyft av kastrullen av plattan och rör ner nötterna. Häll upp i en form ca 15x 20cm och låt stelna över natten. Skär i bitar och njut
Smaklig spis


Det blev också lite chokladbollar, receptet finns på baksidan av påsen till havregrynen. Sen fortsatte rullandet och blev en hel plåt med julköttbullar. Jag brukar göra dem i ugnen och sedan frysa in dem och på julafton steker jag dem så de får sin stekyta, blir mindre osigt så. Man kan också koka dem men i år blev det på långpannan i ugnen.


Lite julinspirerade lunch blev det också till den sjuke pojken med julkorv och mos för hans ömma hals.


Lite bröd han jag också med att baka men sen får det vara bra med julfix för idag




Willy tog sig en tupplur på maten(bokstavligt talat)

1 kommentar: