söndag 25 januari 2015

Fredagsmys och söndagsfika

Denna vecka passerade i ett nafs. Jag hann knappt reagera så var det fredag. På fredagar är man väldigt trött så det brukar bli något enkelt att äta. Denna fredag hade en av mina elever gjort goda räkbakelser som vi sålde som fredagsmys till gästerna och då passade jag på att köpa med mig några hem och de var perfekta till ett glas vitt vin.

 
 
 
 
 
Jag brukar ju bakat något på helgen och jag tycker väldigt mycket om engelska short-breads så det fick bli "Knappkakor" till mitt söndags the.
 
Knappkakor
1,75dl florsocker
200g smör
4,75dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
Blanda smör och socker smidigt i matberedaren, tillsätt resten av ingredienserna och kör tills det blir en deg. Dela degen i tre delar och färga två av bitarna med karamellfärg om man vill.
Låt bitarna vila lite i kylskåpet. Kavla ut en halv cm platta och ta ut rundlar och gör små hål med sugrör eller liknande. Grädda 150g i 15-20min
 
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar