fredag 2 november 2012

Alla helgons helg

En gammal kristen tradition att hedra alla helgon och som i och med reformationen mer firas genom att uppmärksamma alla själar dag, våra döda nära och kära. Detta uppmärksammas genom att det smyckas på gravar och tänds ljus. Att tända ljus är en gammal tradition som gjordes för att vi gick från sommarens ljusa månader till vinterns mörker och då tändes ljus för att själarna skulle hitta rätt.

Jag har varit på kyrkogården och lagt granris, gravdekoration och satt dit lyktan på min lille sons grav och det blev fint tycker jag.

Hittade en annorlunda lykta som var så fin, tycker jag.

Solen sken och de bjöds på kaffe och kakor och eldades i vedkorgar utan för kyrkogården. Jätte mysigt för alla besökare.


Hemma har jag försökt att höstpynta lite men det är inte lätt med en 7 månaders rottweiler ligist. Först planterade jag höstblommor, ljung och lite annat men så fort jag gått in och Charlie var ensam kvar så ryckte han upp ALLT som jag planterat och skakade sönder allt ihop, kul!! Så skulle ALDRIG Bosse göra inte ens som valp. Sen undvek jag krukor och dekorerade högre upp men Charlie når det mesta och har förstört det med. Nu har vi hällt vinäger på får se om det hjälper.


1 kommentar:

  1. jojo du har att stå i med en sån vilde. mamma

    SvaraRadera