onsdag 21 november 2012

Istället för...

....lussekatter har jag i år bakat saffransbullar med mandelmassa och de blev jättegoda. Jag hade slut på vanliga bullformar så jag fick använda alldeles förstora muffinsformar därför ser det inte så snygga ut men de ska ju ätas och då brukar iallafall jag äta utan papper :)






Saffransbullar
50g jäst
150g smör
3dl mjölk
2 dl kesella
0,5tsk salt
1,5dl socker
2 kuvert saffran
10-12 dl mjöl

Till fyllning:
100-150g smör
ca 200g mandelmassa
1 ägg+ pärlsocker

Gör så här:
Smält smöret och tillsätt mjölken och kesellan och värm till 37 grader. Lös jästen i lite av degvätskan, tillsätt saffran, salt, socker och resten av degvätskan. Tillsätt mjölet lite i taget så att degen släpper bunkens kanter och blir smidig. Låt jäsa 1timme.
Kavla ut en rektangulär platta, bred på smör och riv mandelmassa över, rulla till en rulle och skär i cm tjocka skivor. lägg i bullformar och låt jäsa ca 20min. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö på pärlsocker. Grädda 10-12 min 225grader. låt svalna på galler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar