söndag 6 februari 2011

Igår hade vi gäster hemma, Thomas och Mona och det var som vanligt mycket trevligt. Jag är lite tung i huvudet i dag trots att jag mest drack alkoholfritt vin(?)
Vi bjöd på kräftsoppa med vitlöksbröd (Lydias hade bestämt detta då det är hennes favoritsoppa) sen hade vi Tobleronemousse som dessert (jag skulle ju inte äta någon dessert denna helgen men den gick ner utan problem:)











Här kommer recept

Lydias kräftsoppa
4p

2st morötter skalas och rives grovt
fräs morötterna i lite smör och pudra över 2msk mjöl.Slå över 1 liter vatten och låt det koka upp. Tillsätt 400g kräftmjukost, en fiskbuljongtärning, lite hackad dill och 2dl creme fraiche. Låt det hela små koka i fem minuter.Serveras med räkor, kräftstjärtar, mozzarella och cocktailtomater och vitlöksbröd.

Tobleronemousse
4p
200g toblerone smältes i micro eller vatten bad
2äggulor vispas med elvisp tillsammans med
1msk honung.
3dl grädde vispas ganska fast.
Blanda den smälta chokladen med äggvispet och tillsätt lite av grädden i taget och vänd försiktigt ihop det till en slät smet. Häll upp i glas/skål och ställ kallt någon timme. Garnera med bär.


Det är inte stressigt att vara vovve

1 kommentar:

  1. Gomorron!

    jasså din mamma är i den butiken oxå, måste jag besöka .det var jättelängesen jag var där säkert 10 år snart :) på tiden nu då.
    Mumsig mat & desert du bjuder på som vanligt.

    ha en trevlig dag
    Nilla

    SvaraRadera