torsdag 17 februari 2011

Torsdagkväll

Igår jobbad jag kväll med mina elever och jag hade tagit med kameran så jag kunde ta kort på deras "rockkväll" men det blev lite stressigt och jag glömde helt bort att ta kort så tyvärr blev det inga kort.
Lydia har varit och sovit över hos Thom, Susanna och lilla Ella och imorgon ska hon på läger och sova borta en natt till.Så hennes hund har har trampat runt hela natten och gråtit efter henne, hoppas verkligen det går bättre imorgon.

Det finns trender inom allt så också bakverk. Det har varit stooora kakor och bullar, cupcakes,macroner
och nu cake pops. Detta har varit stort i USA ett tag och kommer mer och mer hit. Det är helt enkelt kaka på pinne som en klubba. Här kommer ett enkelt recept på cake pops




Oreo pops
ca 20st
Mixa ett paket oreos med 100g philadelphiaost, forma till bollar och sätt på pinne och kyl. Doppa bollarna i vit eller mörkchoklad och valfritt strössel/pynt.
Bara fantasin begränsar utseendet på popsen,


bilder från nätet, eget collage


Godisfluff
Något som är lite nytt att fylla tårtor med eller garnera cupcakes är godisfluff.
Man väljer valfritt godis 200gram ex, polly, polkagrisar, turkiskpeppar, hårda karameller , nobless, geisha vilken godis som helst. Använder man gelégodis som ahlgrensbilar, geléhallon eller annat godis med gelatin så går det åt 80gram.Smält godiset/chokladen i 3dl vispgrädde.Det får inte koka bara smälta ihop. När det har smält ihop ställer man det i kyl över natten och dagen efter vispar man det med elvispen och du har godis fluff att fylla din tårta med.

Förra året gjorde jag bröllopstårtor till en arbetskamrat och de var fyllda med hallonmousse och lemoncurd, vi höll på att aldrig komma fram till bröllopet då det var värsta snöstormen. Så här såg tårtorna ut (7st), tagna med Lydias mobil




Nästa helg blir det doptårtor till Ella.

3 kommentarer:

  1. Åh vilka fina tårtor kram Ebba

    SvaraRadera
  2. Johanna finns det oreos typ på hemköp eller ica?//Ebba

    SvaraRadera
  3. Jag har köpt oreos på Ica maxi i Trollhättan men det finns nog här också
    Var och handlade hos din mamma i morse,stod och hängde på låset som värsta alkisen :)

    SvaraRadera